Tunnelprojekt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

> Fredag den 5. maj 2005 kl. 5.55
>> Ringegård, Ringedalsvej 14, Vang
> 3790 Hasle
>
 Kristi Himmelfartsdag 2005 vil en gruppe borgere på Bornholm tage spaden
 i egen hånd og stikke det første stik ned i undergrunden til en
 tunnelforbindelse mellem Bornholm og Sverige. Elementerne himmel, hav og
jord forenes på det magiske tidspunkt tidligt om morgenen kl. 5.55 5/5- 05.
>
> De første spadetik til en fast forbindelse under Bornholmgat foregår
> ikke alene på dagen, hvor gode kristne fejrer den opstandnes kraft. Det
> er også 60 års dagen for Danmarks befrielse, som jo for Bornholms
> vedkommende blev efterfulgt af bombningen af Rønne og Neksø 7.-8. maj
> 1945.
>
> Bombningen af Bornholm var historiens værste forglemmelse af Bornholm,
> men absolut ikke den eneste forglemmelse af øen, der har været. Det er
> på tide, at staten nu tager ansvar for Bornholm og sikrer øen en hurtig
> og stabil forbindelse til den øvrige omverden.
>
> --
>
> Om spadestikkerne
>
> --
>
> For knap 34 år siden var Jacob Ludvigsen også med til at skrive
> Danmarkshistorie, da han dannede fortrop i etableringen af Christiania.
> Til dagligt kæmper Jacob Ludvigsen for bornholmsk selvstyre, men han går
> ikke ind for bornholmsk projektionisme og ser en tunnel som en åbning
> til omverdenen. I 1981 var Jacob Ludvigsen med til at udstede
> bornholmske penge og i 1993 satte han Bornholm til salg i International
> Herald Tribune.
>
> PR-manden og vinhandler Søren Wolff var redaktør for Dagbladet
> Bornholmeren indtil indtil 1991, da han besluttede at blive selvstændig.
>
> Godt tre år senere lukkedes avisen af uforståelig grund af bedrevidende
> folk ovrefra. Søren Wolff har til dato været den flittigste
> læserbrevsskribent, der har argumenteret mest for en tunnel i pressen.
>
> Peter Andreas Harteg er initiativtager til projektet Bornholmtunnel.dk.
> Han var stifter og formand i en årrække for Foreningen BAGlandet
> Bornholm, der bl.a. kæmper for, at flere unge vælger at bosætte sig på
> Bornholm.
>
> Advokat Christian Dohn deltager også i ceremonien. Bagmændende for
> Bornholm-tunnelen arbejder på dannelsen af et tunnel-konsortium, evt.
> med tegnelse af folkeaktier i projektet. Christian Dohn skal være
> chefjurist for et sådan konsortium.
>
> --
>
> Bornholms trafikbetjening er Danmarks ansvar
>
> --
>
> Bornholm har brug for en stabil og fleksibel livsnerve til omverdenen.
>
> Vi har brug for en tidssvarende forbindelse til omverdenen, så Bornholm
> kan udvikle sig på lige fod med det øvrige land.
>
> Prisen for en tunnel mellem Bornholm og Sverige vil ligge på et sted
> mellem to og 30 milliarder kroner.
>
> Verdens længste vejtunnel er Lærdaltunnelen i Norge, der åbnede i år
> 2000. Den er 24,5 kilometer og har kun kostet lidt over en milliard
> kroner at bygge.
>
> På Færøerne blev man i 2002 færdig med at bygge en knap fem kilometer
> lang vejtunnel under Vestmannasund, der går knap 105 meter ned under
> havoverfladen. Tunnelen har kun kostet omkring 240 millioner kroner.
>
> Der er omkring 35 kilometer mellem Vang og Sandhammaran i Sverige. Hvis
> man kan bruge den samme teknik som på Færøerne, vil en syv gange så lang
> tunnel mellem Bornholm og Sverige koste under 2 milliarder kroner -
> eller svarende til fem års omsætning på BornholmsTrafikken.
>
> Hvis BornholmsTrafikkens nuværende årlige drift på 400 millioner kroner
> kan overføres til en 30-årig finansiering af en tunnel, vil man have
> omkring 10 milliarder til at bygge Bornholmsgat tunnellen.
>
> Den nøjagtige pris på en tunnel kender ingen, før der iværksættes en
> undersøgelse af forholdene i undergrunden i Bornholmsgattet og man
> rådfører sig med blandt andet norske tunneleksperter.
>
> En sådan undersøgelse bør iværksættes nu.
>
> Læs mere om tunnelprojektet på bornholmtunnel.dk på internet

Fotografen er Mette Quist Harteg

Fotograf: Mette Harteg